Magote EU

A gomba a bevásárlókosár alapdarabjává válik?

2023 első felében a gomba élvezte a rivaldafényt: mindenhol felbukkan – wellness teákban, vitaminokban, turmixokban, testápolási termékekben és látszólag az élelmiszerboltok minden sorában.

Mi több, a közösségi médiát is meghódítja, sőt, 2023-ban még egy „gombás” dekorációs trendet is elindított, amely a gyertyáktól kezdve a bútorokon át a faliképekig mindenben gombák formáit és mikológiai ihletésű mintákat tartalmaz. A közelmúltbeli rajongáson túl, vajon a gomba újdonsült divatos státusza lefordítható-e értékesítésre? Miközben az élelmiszer-technológiai vállalkozók ritka gombafajokat és micéliumot keresnek a következő feldolgozott élelmiszeripari termék kifejlesztéséhez, a vásárlók vajon a teljes összetevőnek örülnek-e a polcokon?

„A gomba egy szuper friss, magas tápanyag-tartalmú termék, amely a szedést követő napokon belül a tányérra kerül. Ezt nem sok termék mondhatja el magáról” – mondta Jose Cambon, a Highline Mushrooms vezérigazgatója. Az ontariói Leamingtonban működő biogomba-termesztő szerint a gombaipar számára jelenleg az a kihívás, hogy elkapja a fonalat. Cambon úgy véli, hogy a gombaipar tanulhat egy-két dolgot a közelmúltbeli áfonya marketinggyőzelmekből.

„Az áfonya egy olyan ágazat volt, amely elég jól haladt, de nem repült. Aztán mindenki elkezdett áfonyát vásárolni.” Ami Cambon szerint megváltozott, az az volt, hogy az áfonya marketingje átállt a kis gyümölcs egészségre gyakorolt jótékony hatásaira – és különösen az egyikre. „Ami megváltoztatta az áfonya ágazatot, az az antioxidánsokkal való kapcsolat. Az emberek okot találtak arra, hogy több áfonyát egyenek, mert antioxidánsokat ad. Egyikünk sem tudja, mi az az antioxidáns, de kétségbeesetten szükségünk van rájuk, nem igaz?”.

Cambon szerint a gomba az áttörő marketing pillanatra van felkészülve, és az élelmiszerkosárban lévő, szépen beszerezhető termékből friss alapanyaggá válik. „Ez a gomba jelenlegi kihívása” – mondta Cambon. „Tudjuk, hogy jót tesznek, tudjuk, hogy szuper egészségesek … de az egészségügyi üzenetet még nem vittük véghez. Meg kell találnunk egy nagyon világos, egyszerű üzenetet, amely a fogyasztókkal, különösen az amerikaiakkal összhangban van.” A gombafogyasztás az Egyesült Államokban sokkal alacsonyabb, mint a világ legtöbb részén, mondta.

Ezt aláhúzva a The Packer’s Fresh Trends 2023 felmérése azt mutatta, hogy a fogyasztók mindössze 33%-a mondta, hogy vásárolt gombát az elmúlt évben, ami az előző felmérés 38%-ához képest csökkenést jelent, és a Fresh Trends 2021 felmérés 40%-ához képest csökkenést. Cambon szerint ez hatalmas lehetőséget jelent a gombaipar számára, hogy segítsen az amerikaiaknak javítani az egészségükön.

A GOMBA MINT TERMÉSZETES HÚSALTERNATÍVA NÉPSZERŰSÍTÉSE
A növényi alapú táplálkozás egészségügyi és környezeti előnyeit támogató bizonyítékok száma folyamatosan növekszik, ami alátámasztja, hogy az amerikaiaknak több növényi étkezést kellene elkezdeniük. Egy újabb jelentős jelentés került a címlapokra – ezúttal az Oxfordi Egyetem szakértői által felülvizsgált tanulmánya, amely szerint a növényi alapú étrend jelentősen kedvezőbb a környezet számára, mint a húsközpontú étrend.

„Szoros kapcsolat van az állati eredetű élelmiszerek mennyisége és az étrend környezeti hatása között, beleértve az üvegházhatású gázok kibocsátását, a földhasználatot, a vízhasználatot, az eutrofizálódást és a biológiai sokféleséget” – olvasható az oxfordi jelentésben. „Az állati eredetű élelmiszerektől való étrendbeli elmozdulás jelentősen hozzájárulhat a környezeti lábnyomának csökkentéséhez”. Az oxfordi tanulmány amellett érvel, hogy a mindenevőknek érdemes nem állati eredetű termékekkel megrakniuk a kosarukat.

A fenntartható húscserét kereső vásárlók számára a gomba a kézenfekvő választás. Népszerű umami ízt és természetesen húsos textúrát kínál, amelyet nem könnyű más teljes értékű, növényi alapanyagokkal utánozni.

„Úgy gondolom, hogy a gombáknak most van a pillanatuk” – mondta McKinzie Koons, a J-M Farms marketing- és kommunikációs vezetője. „A Gombatanács (Mushroom Council) már régóta erőlteti a blendinget. Valójában azt hiszem, négy évvel ezelőtt a Sonic felvett egy blended hamburgert, és közvetlenül a Sonic-kal dolgoztak együtt a kifejlesztésén”. Bár a kevert gombás hamburger nem volt azonnali siker a gyorsétteremláncnál, az oklahomai székhelyű gombatermesztő úgy látja, hogy a blended hamburgerek és a gombából készült hús alternatívák iránt újra megnőtt az érdeklődés.

FELKÉSZÜLÉS A NÖVEKEDÉSRE
A J-M Farms 2020 telén indította el a bővítést, és most bővíti a komposztáló területét, ami az első lépés ahhoz, hogy több gombát vegyen fel a termelésbe, mondta Koons. Brit Kolumbiában Garth McLean, a Farmer’s Fresh Mushrooms értékesítési és marketing alelnöke a The Packer című lapnak elmondta, hogy szintén növekedésre készülnek.

„A nagyszabású bővítésünk utolsó szakaszában vagyunk, amely októberben kezdődik” – mondta McLean. „További 250 000 font plusz kapacitással fogunk a piacra lépni”. A Farmer’s Fresh Mushrooms alig várja, hogy átvághassa a szalagot a vállalat 25 millió dolláros létesítménybővítésén, amely két új bárt foglal magában 12 új, egyenként 12 000 négyzetméteres helyiséggel. „Az új házakban a legmodernebb holland technológiát használjuk majd” – mondta McLean. „Ez magában foglalja a nagy teljesítményű légszűrőket, a hűtést és fűtést, a termesztési technológiát és a számítógépes felügyeletet.”

Idén a Farmer’s Fresh Mushrooms termelése körülbelül 10%-kal csökkent a nyár folyamán az intenzív hőhullámok miatt – mondta. A termesztő – amely hagyományos és bio fehér és barna csiperkegombát egyaránt termeszt a kanadai és a nyugati parti piacokra – azonban a bio kategóriában növekedést tapasztal. „A bioárak az infláció óta közel vannak a hagyományoshoz, így a bio eladások egyre erősebbek” – tette hozzá.

A Highline Mushrooms izgatottan várja az új csomagolás bevezetését a nyáron és nemrég mutatta be új, áttetsző csomagolását a kaliforniai Montereyben megrendezett Organic Produce Summiton. A bevezetés különlegessége, hogy a szokásos színes műanyagdoboz helyett egy átlátszó alternatívát kínál. „Most vezettük be az átlátszó csomagolást, hogy a fogyasztók valóban láthassák a terméket, amit vásárolnak” – mondta Cambon. Ez az új csomagolás nemcsak magát a kiváló minőségű gombaterméket emeli ki, hogy a vásárlókat elcsábítsa, hanem az áttetsző csomagolás újrahasznosíthatóbb is, mondta Cambon.

Forrás: ThePacker

0 comments on “A gomba a bevásárlókosár alapdarabjává válik?Add yours →

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

öt + 9 =

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .