Virtuális valóság használata a szedők oktatásában

Ausztrália legnagyobb gombaipari vállalkozása, a Costa Group a vezető szakképzési intézettel, a Melbourne Polytechnic-kel közösen egy gombaszedők oktatására alkalmas VR (virtual reality) oktatási program fejlesztésébe kezdett.

Miért van erre szükség?

A nagyüzemi gombatermesztésben az egyik legfontosabb és legprecízebb feladat a gomba szedése. Sokkal összetettebb probléma, mint aminek elsőre látszik. A gombaszedők képzettségén és képességeink múlik nagyban az, hogy milyen a termék minősége, az mennyi ideig eltartható és mennyi hulladék keletkezik az üzemben. Ezek első hallásra apróságnak tűnnek, de egy nagyüzem esetében már komoly mennyiségekről és összegekről beszélünk. Nagyon fontos, hogy a szedők ismerjék a megfelelő szedési méretet, a gomba érettségét, ne szedjék le a túl kicsi, éretelen gombákat, de ne is hagyják a termőágyon a túl nagy, vagy nyílott gombákat. Az termésmennyiség optimalizálásának egyik legfontosabb eszköze a megfelelő időpontban történő szedés. A szedőknek ezen felül számos aprónak tűnő, de annál jelentősebb dologra kell maximálisan odafigyelniük: a helyes testtartás, a fölösleges mozdulatok kerülése, a koncentrált figyelem, a megfelelően levágott tönk, a gomba szükségtelen, többszöri fogdosásának kerülése stb.

Szakértők szerint egy jó szedő kiképzéséhez hagyományos keretek között kb. 1 évre van szükség. Ennyi idő kell ahhoz, hogy a szedő elérje az óránkénti szedési maximumát és emellett képes legyen olyan minőségben szedni a gombát, ami a modern piaci igényeknek is megfelel.

Különösen a jelen gazdasági, munkaerő-piaci helyzetben komoly kihívást jelent az olyan szedőmunkások oktatása, melyek az adott ország nyelvét nem, vagy csak második nyelvként beszélik. Így az oktatók szerint szöveges oktatóanyagokkal nem, vagy nagyon nehéz őket hatékonyan kiképezni. Erre keres megoldást a Costa és a Melbourne Polytechnic közös projektje. A cél olyan vizuális oktatóanyag kifejlesztése volt, ami nem igényel különösebb, anyanyelvi szintű ismereteket, könnyen, egyszerűen elsajátítható és lehetőleg minél inkább a gyakorlati oktatásra helyezni a hangsúlyt. Az oktatási szakemberek ehhez a virtuális valóság (VR) eszközéhez nyúltak, ami – egyelőre úgy tűnik – kiválóan alkalmas a gombaszedés oktatására.

A kutatók, a szedőjelölteknek egy VR szemüvegen keresztül egy virtuális termesztőházat hoztak létre, amin be tudják gyakorolni a helyes szedési méretet, a jó vágási technikát, az egyes gombák méret szerinti osztályozását, tálcába helyezését és a betegségek, kórokozók felismerését. A VR környezetben begyakorolt szedési technikát a valóságban alkalmazva a szedők gyorsabban és pontosabban sajátítják el a gombaszedés „művészetét”, így növelve a vállalkozás termelékenységét.

A projektről készült videó ide kattintva tekinthető meg.

Forrás: Gombafórum

0 comments on “Virtuális valóság használata a szedők oktatásábanAdd yours →

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

11 − tíz =

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .